Twee bladkoningen!

Vrijdag 23 oktober 2009

In de hoop dat de mist snel op zal trekken, loop ik tegen acht uur vanmorgen De Puinhoop op. Bovengekomen zie ik dat de telpost zijn naam eer aan doet.

Puinhoop_091023_2

xe2x80x9cComa-zuipende-jongerenxe2x80x9d hebben er weer een enorme puinhoop van gemaakt. xe2x80x9cGelukkig" laten ze ook altijd de plastic boodschappentassen liggen, zodat ik na een klein kwartiertje de rotzooi heb opgeruimd. Vogeltrek is er vanmorgen nauwelijks.
Om tien over half tien houd ik het voor gezien en rijd ik samen met Frank naar de Fagelstraat. Gisteren heeft Frank hier samen met Arnold Meijer en Teus Luijendijk naar twee heel fraaie bladkoningen gekeken.
Het duurt maar even of we krijgen de eerste vogel leuk in beeld. Een zwijgzaam beestje dat ijverig aan het foerageren is. De tweede vogel zit een stukje westelijker en roept zeer regelmatig. Erg leuk!!
De vogels zit af en toe even vrij, maar de combinatie van mist en tegenlicht maakt het digiscopen erg lastig.

Bladkoning_091023_1

Bladkoning_091023_2
Bladkoning

Als het zonnetje er door komt, krijgen we de bladkoningen erg fraai te zien en te horen. Helaas krijg ik geen herkansing om ze te digiscopen.

xe2x80x99s Middag rijd ik op zoek naar een koereiger nog wat door de fraaie polders rond Zegveld. Helaas zonder resultaat. Wel miegelt het er van de grote zilverreigers. In korte tijd tel ik er veertien.

Grote_zilverreiger_091023_1
Grote zilverreiger

Thuisgekomen doet de melding van een vrij zekere Taigastrandloper bij Zwolle Huize Punt op zijn grondvesten schudden. Maar met een blik op de klok, de routeplanner en Teletekst pagina 730 wordt echter al snel duidelijk dat het geen haalbare kaart meer is. Net als afgelopen zaterdag na de ontdekking van de Kaspische plevier ratelt de telefoon aan xc3xa9xc3xa9n stuk door. Al snel wordt duidelijk dat het zeker om een Taigastrandloper (juv xe2x86’ 1e wk) gaat! Morgen met het eerste licht staan we ijs en weder dienende op een dijk in de buurt van Zwolle. Spannend!!!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie