Het Kaspisch berghoen

Van: Demirkazik
Naar: Demirkazik
Afgelegde afstand: 104 km

“Nescafé with milk or black?” klinkt het in alle vroegte met een zwaar Turks accent. Hasan Safak heeft wat koekjes klaargezet en zorgt voor koffie en thee. “Small breakfast,” noemt hij het. We laten het ons goed smaken. Een kwartiertje later zitten we in de kar achter de trekker en razen we over steeds smallere en steilere weggetjes het gebergte in. We hotsen op en neer en heen en weer en klodders modder vliegen ons af en toe om de oren. Je moet er wat over hebben om één van je droomsoorten, het Kaspisch berghoen, te zien.

Hasan Safak brengt ons de berg op

Een Noors en een Nederlands echtpaar (Lies en Hennie Lammers) zijn met de jeep naar boven gebracht en wachten op ons op een weitje net onder de sneeuwgrens.

Demirkazik (Foto Lies en Hennie Lammers)

Zo gauw de motor van de tractor stil valt, horen we in de stilte de jodelende zang van de soort waarvoor deze tocht in alle vroegte hebben gemaakt: het Kaspisch berghoen. Prachtige melancholieke wat aan wulpen herinnerende klanken.

Het is bitterkoud en de zon is nog niet over de bergkam verschenen als ik op een hoge verre rotspunt als eerste een Kaspisch berghoen zie zitten. Ondanks dat er weinig detail aan de vogel is te zien, is iedereen heel opgetogen.

Kaspisch berghoen – Caspian Snowcock

Al snel horen we meerdere exemplaren. In het eerste uur roepen de hoenders vrijwel constant, zien we ook een aantal vogels heel fraai op de wand foerageren en vliegt er een aantal naar een ander deel van de bergketen. Supergaaf!

Demirkazik

Om ons heen foerageren alpenheggenmussen, sneeuwvinken, tapuiten, zwarte roodstaarten en strandleeuweriken. Een rode rotslijster zingt en komt af en toe even een kijkje nemen bij die vreemd uitgedoste wezens die in zijn territorium rondstruinen.

Rode rotslijster – Rufous-tailed Rock Thrush

Er vliegen groepjes alpenkauwen en alpenkraaien rond en Wouter ontdekt een mannetje rode bergvink, dat bovenop een rotsblok zit te zingen. Fraai! Vanuit een lagergelegen deel klinkt de roep van Aziatische steenpatrijzen. Op een andere bergrug graast een kudde Bezoargeiten. Er is zo veel te zien dat je niet weet waar je kijken moet.

Bezoargeit – Wild Goat

Tegen acht uur vinden Wouter en Vincent twee Kaspische berghoenders die wat lager op de wand foerageren. Ik ga met gezwinde pas de helling op, maar heb daarbij geen rekening gehouden met het feit dat we hier op grote hoogte zijn en de lucht dus erg ijl is. Pfffffffffff, binnen de kortste keren loop ik te hijgen als een pakpaard.

Demirkazik

In wat rustiger tempo kom ik er natuurlijk ook en al snel heb ik vogels prachtig in beeld. Geweldig om de berghoenders te zien roepen en het geluid pas enkele seconden later waar te nemen!

Kaspisch sneeuwhoen – Caspian Snowcock

Na deze fraaie waarneming zoeken we naar de steenheggenmus, maar ondanks dat deze kort tevoren al door de neef van Hasan is gezien, kunnen wij hem niet vinden. Geen probleem, want de steenheggenmus vindt ons! Casper en ik zijn er even bij gaan zitten en binnen een minuut zit de vogel op een meter of vijftien afstand enkele tientallen seconden voor ons te zingen. Daarna gaat hij er weer vandoor om zich een eindje verderop aan Wouter en Vincent te tonen.

Steenheggenmus – Radde’s Accentor

Om een uur of negen besluiten we naar beneden te lopen, een mooie, maar ook fikse wandeling door een adembenemend berglandschap met prachtige alpine vegetatie. Om ons heen miegelt het van het vogelleven: baltsende strandleeuweriken, tapuiten, oostelijke blonde tapuiten, grijze gorzen, sneeuwvinken, er zingt een boomleeuwerik, een duinpieper zit een tijdje op het pad en verdwijnt dan naar een hoger gelegen deel.

Sneeuwvink – White-winged Snowfinch

Een fraaie ontmoeting is die met een Finsch’ tapuit. Een prachtige vogel, die helaas wel op betrekkelijk grote afstand blijft, waardoor het maken van een scherpe foto niet lukt.

Finsch’ tapuit – Finsch’s Wheatear

Als we wat lager komen, melden zich de eerste rotsmussen, rotsklevers, roodvoorhoofdkanaries, ortolanen, grauwe klauwieren, een kleine klapekster, blauwe en rode rotslijsters, Izabeltapuiten en geeft een tweetal 2e kj steenarenden een geweldige vliegshow weg!

Grauwe klauwier – Red-backed Shrike

Demirkazik

Tegen twaalf uur begint de honger te knagen en vinden we dat we in deze hitte wel genoeg hebben gewandeld. We bellen Hasan Safak, die ons vervolgens met de Lada-jeep ophaalt en ons in twee groepen (groep 1: Casper, Noël, Frank en ik; groep 2 Wouter en Vincent) terugbrengt naar het pension. Een terugrit die we ons allemaal lang zullen heugen en waarna we een ritje in welke rollercoaster ter wereld dan ook altijd aan zullen durven. 🙂

Siesel - Souslik

Aziatische kleine souslik – Asian minor souslik

Om een uur of één zitten we op de veranda van het pension met een geweldig uitzicht op de bergketen aan ons sterk verlate ontbijt.

Uitzicht vanaf het balkon van Pension Safak

Het is heerlijk om even uit te blazen en na te praten over alles wat we vanmorgen hebben beleefd, maar uiteraard maken we samen met Hasan ook plannen voor de rest van de dag. Hasan vertelt ons dat niet zo ver van het pension een plek is waar we Perzische roodborsten kunnen zien. Dat is niet aan dovemansoren gezegd en na de brunch zijn we dan ook al snel weer op pad.

Demirkazik

We zijn nog niet eens allemaal uitgestapt op de plek die Hasan heeft aangeduid of de eerste Perzische roodborst vliegt al voor de auto langs. Wat een prachtbeest! Ondanks het tegenlicht en de betrekkelijk grote afstand laat de vogel zich leuk bekijken.

Perzische roodborst – White-throated Robin

We struinen een tijdje door het fraaie gebiedje waar we zo’n vijftien rotsmussen, veertig alpenkraaien, een braamsluiper, een arendbuizerd, twee rotsklevers, een paartje izabeltapuiten, een heel aantal hardoens en nog minstens drie Perzische roodborsten tegenkomen.

Hardoen – Starred Agama

Hardoen - Starred Agama

Rotsmus - Rock Sparrow

Rotsmus – Rock Sparrow

We zwerven nog wat door de omgeving, stranden daarbij voor een ondoorwaadbare rivier en moeten terug over zo’n steile helling dat alle passagiers uit moeten stappen, zodat ik de auto veilig naar een vlakker deel in het terrein kan sturen. Hierdoor ben ik wel de enige die een tijdje een grote valk in de kijker heeft. Helaas in tegenlicht, dus saker- of lannervalk, en daar kun je helaas niet veel mee….

Kortteenleeuwerik – Greater Short-toed Lark

Omdat we vanmorgen via het gewone pad naar beneden zijn gelopen en niet de route door de kloof hebben genomen, hebben we de rotskruiper vooralsnog gemist. Aangezien we deze fraaie soort toch graag in de kijker willen hebben, vogelen we in de namiddag nog ruim twee uur in de kloof.

De kloof

We speuren alle wanden af, maar van de “wall creepers” ontbreekt ieder spoor. Wel zien we onder andere blauwe en rode rotslijsters, grauwe gorzen, rotsduiven, grijze gorzen, rotsklevers, roodvoorhoofdkanaries, alpengierzwaluwen en opnieuw twee steenarenden. Een adult en een subadult wisselen elkaar af op het nest. Erg gaaf!

Steenarend – Golden Eagle

Tijdens het avondeten bespreken we fantastische waarnemingen van vandaag en de strategie voor morgen. Het eerste deel van de dag zullen we nog samen met Vincent vogelen. Na de middag zullen wij doorrijden naar Capadocië: Vincent zal bij de Sultan Marshes afscheid van ons nemen om door te rijden de Nemrut Dagi, waar we elkaar overmorgen weer zullen ontmoeten.

Avondeten op het balkon van Pension Safak.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Het Kaspisch berghoen

1. Erg leuk om deze verhalen vanuit een ver land te lezen.
    Vooral die soorten, daar kun je hier in Nederland niet aan tippen 😉
    Ga zo door!!!

Groeten Bastiaan

2. luukpunt zegt:

Dank voor je compliment, Bastiaan

3. Folkert Jan Hoogstra zegt:

Het is al vaker gezegd! Maar een fantastisch blog met altijd mooie verhalen en leuke foto’s ga inderdaad zo door!

4. Mooi blog en leuk verslag van Turkije.
    Groeten Lies en Hennie Lammers

5. Rene van Bussum zegt:

Klinkt misschien raar hier,maar ik verzamel veren van wilde vogels van over de hele wereld.Mocht iemand van jullie veren hebben gevonden,dan heb ik daar erg veel belangstelling voor.Mijn contactadres is renevanbus@gmail.com