Thayers Meeuw “Flapdrol: GAAN!!”

Zondag 12 april 2015

De groepsdruk is groot vandaag. “Luuk, waar zit je?” “Luuk, waar blijf je?” “Dit is wel degelijk een soort en geen ondersoort, Luuk!” Waar blijft de koffie?” Lang kan ik hier weerstand aan bieden, want ik heb niet zo’n zin om naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg te gaan zoeken. Er zitten als gevolg van de zandsuppletie namelijk duizenden meeuwen bij Egmond aan Zee. Pik daar maar eens een nieuwe soort voor Nederland tussenuit.
Het “Flapdrol: GAAN!!” van Garry Bakker, de eerste foto’s op internet, de aanmoedigingen van Margreet en Willem en de uitnodiging van Jaap Engberts om met hem mee te rijden trekken me uiteindelijk over de streep: ik moet dan toch maar naar Egmond aan Zee om de gisteren door Leon Edelaar ontdekte Thayers Meeuw te twitchen. 🙂
Bij aankomst in Egmond blijkt het vinden van een parkeerplaats geen sinecure en bijna ook nog spelbreker, want eenmaal op het strand horen we dat de nearctische zeldzaamheid, na zich uitsloverig te hebben geshowd, naar het noorden is weggevlogen…. Het zal ons toch niet gebeuren dat…. 😦

Strand Egmond aan Zee

Strand Egmond aan Zee

De aanwezige vogelaars bezweren ons dat de “Thayers” elk uur terugkomt naar dit plekje op het strand…. Tsja, wat moet je dan… We overleggen even met wat andere vogelaars, ik bel even met Herman Bouman, die me bezweert dat het absoluut goed zal komen en die me even later een foto stuurt :“Voor ’t zoekbeeld”.

Screenshot

Screenshot

We besluiten om een stuk richting het noorden te lopen waar we onder andere Martijn Bot, Ferry van der Lans, Lonnie Bregman en Rutger Wilschut tegen het lijf lopen. Zij melden dat ze de “Thayers” net in beeld hebben gehad. Even later kunnen Jaap en ik elkaar de hand schudden. Top!

Twitchers Thayers Meeuw - Thayer’s Gull

Twitchers Thayers Meeuw – Thayer’s Gull

We krijgen de vogel, terwijl deze in een grote groep meeuwen boven de branding foerageert en een keer op het water rust, prachtig te zien! Wat een heerlijk gevoel is het toch om een lifer in de kijker krijgen en zelfs door de Fat Lady te kunnen bekijken. Heel erg tof!!

Thayers Meeuw - Thayer’s Gull (Foto Sjaak Schilperoort)

Thayers Meeuw – Thayer’s Gull (Foto Sjaak Schilperoort)

Thayers Meeuw - Thayer’s Gull (Foto Sjaak Schilperoort)

Thayers Meeuw – Thayer’s Gull (Foto Sjaak Schilperoort)

Man, wat ben ik blij dat ik gezwicht ben voor de groepsdruk en deze bijzondere meeuw heb getwicht! Thuis neemt deze flapdrol er een sterke bak koffie op!

Edit: lees via deze link het prachtige verhaal van de ontdekking door Leon Edelaar.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Thayers Meeuw “Flapdrol: GAAN!!”

  1. Gijsbert van der Bent zegt:

    Jaap E ??? Die heb ik toch ’s ochtends (‘vroeg’) ook gezien??? Help me even hoor, want mijn 55+ momentjes volgens elkaar snel op…………

    • luukpunt zegt:

      Dit moet een 55+ momentje zijn geweest, Gijsbert. 😉 Misschien heb jij Jaap E. → Jaap Eerdmans gezien. Ik ben samen met Jaap E. → Engberts geweest. 🙂

  2. Jan Reint Lok zegt:

    Leuk verhaal, maar wat is de (een) Fat Lady?

  3. Pingback: “Dagje naar het strand met de jongens” | VogelPunt

  4. Pingback: Meeuwenspektakel op Bergens strand | VogelPunt

  5. Pingback: Amerikaanse zilvermeeuw nieuw voor Nederland – met als bijvangst een bruine klauwier! | VogelPunt

Geef een reactie

