Weer een nieuwe: de zwartkopgors!

Woensdag 18 oktober 2006

Na jaren zit er (zaterdag 3 september 2016) eindelijk weer eens een twitchbare zwartkopgors in Nederland. Ik ben vandaag helaas niet in de gelegenheid om de door Cornelis Fokker, Laurens van der Wind en Laurens van der Padt in de Crezéepolder in IJsselmonde ontdekte vogel te twitchen, dus blaas ik vanavond het stof van een van mijn oude vogeldagboeken om terug te lezen hoe ik op 18 oktober 2006 mijn eerste (en tot nu enige) zwartkopgors in Nederland zag.

Zwartkopgors - Black-headed Bunting - Emberiza melanocephala

Zwartkopgors – Black-headed Bunting – Emberiza melanocephala

Vogeldagboek – aantekening – woensdag 18 oktober 2006

Een zwartkopgors en dan ook nog eens een prachtig mannetje! Een soort die al lang heel hoog op mijn verlanglijstje staat. Voor de zekerheid heb ik dus net als vorige week mijn auto al volgeladen met alle apparatuur die je als vogelaar in deze tijd bij je moet hebben.

Kort nadat de vogel ’s ochtends weer gepiept wordt, krijg ik telefoon van Frank van Duivenvoorde. “Of ik nog die kant opga”. Dat zie ik wel zitten en na het vijfde lesuur loop ik dan ook direct de school uit. Naast mijn oude autootje staat good-old Frank al te wachten.

Na een voorspoedige rit arriveren we aan de zuidkant van de Brouwersdam, waar we met wat telefonische hulp van Teus Luijendijk al snel op de goede plek staan. Het blijkt echter nog niet zo gemakkelijk de vogel in de kijker te krijgen en de vrees groeit dat het misschien weleens op een “dip” zou kunnen uitdraaien. Maar we tegen een uur of vier krijgen we de zwartkopgors plotselingin de kijker. Wat een schitterend beestje! De vogel is erg tam en laat zich dan ook prima benaderen, zodat ik ondanks de slechte lichtomstandigheden toch nog enkele leuke opnames kan maken.

Zwartkopgors - Black-headed Bunting - Emberiza melanocephala

Zwartkopgors – Black-headed Bunting – Emberiza melanocephala

Het gaat hier om het negende geval voor Nederland en het eerste geval in het najaar. De zwartkopgors is een vogel, die normaliter in Zuidoost-Europa en Klein-Azië voorkomt en in India overwintert. Net als de kleine spotvogel van vorige week een echte dwaalgast.

Zwartkopgors – Black-headed Bunting – Emberiza melanocephala

Zwartkopgors – Black-headed Bunting – Emberiza melanocephala

Een klein stukje zuidelijker is deze middag ook een bruine boszanger waargenomen. Frank en ik proberen uiteraard ook deze vogel in de kijker te krijgen, maar helaas zonder succes. Toch kan dit de pret niet drukken, want we zijn beiden erg blij met deze fantastische zwartkopgors!

Zwartkopgors – Black-headed Bunting – Emberiza melanocephala

Zwartkopgors – Black-headed Bunting – Emberiza melanocephala

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

