Leidse boomvalken op kunstnest (3)

Maandag 8 augustus 2016

Zomervakantie, dus geen uitgebreide blogs, maar alleen wat aantekeningen uit mijn persoonlijk vogeldagboek.

Vrijdag 15 juli jl. had ik al een sterk vermoeden dat de boomvalken op het kunstnest jongen hadden. Al snel daarna hoorde ik op mijn vakantieadres van bekenden in het veld dat er inderdaad jongen waren en al snel ontving ik via Whatsapp leuke foto’s van twee kuikens op het nest.

Zag ik gistermiddag samen met Margreet één al flink uit de kluiten gewassen jong naar beneden gluren; vanmiddag zie ik bij aankomst twee prachtige jongen op de nestrand zitten. Het oudste jong is zijn donsveren al bijna helemaal kwijt; de jongste heeft nog pluis op z’n kop. Samen met Gert Jan van Pelt en af en toe een nieuwsgierige voorbijganger geniet ik volop van dit unieke schouwspel. Wat geweldig dat de boomvalken op dit kunstnest zo succesvol zijn!

Boomvalk – Eurasian Hobby

Boomvalk – Eurasian Hobby

Terwijl de oudste af en toe wat plukt aan prooiresten en druk is met het poetsen en fatsoeneren van zijn verenkleed, zit de jongste wat te pitten (filmpje).

Boomvalk – Eurasian Hobby

Boomvalk – Eurasian Hobby

Zoals het zich laat aanzien, zal de oudste boomvalk eind deze of begin volgende week uitvliegen. De jongste zal dan snel volgen. Dan wordt het nog leuker, want de jongen zullen om de aandacht van hun voedsel brengende ouders te trekken veelvuldig en luid roepen. Behalve ‘leuker’ zal het ook spannender worden, want hoe zullen de ‘vlieglessen’ verlopen en nog belangrijker blijven ze uit de klauwen van bijvoorbeeld hongerige haviken. Wordt vervolgd.

Boomvalk – Eurasian Hobby

Boomvalk – Eurasian Hobby

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie