Topdag op De Puinhoop en een Daurische klauwier

Zaterdag 19 oktober 2013

De Puinhoop

De Puinhoop

Er is nog geen vogel te zien, maar telpost De Puinhoop is al ver voor zonsopkomst goed bezet. De verwachtingen zijn hooggespannen, want in deze tijd van het jaar zou er zomaar eens een heel goede vogeltrek kunnen zijn. De verwachtingen komen uit, want het wordt vanaf acht uur “vliegt het direct bijzonder goed.”

Kruisbek - Red Crossbill (Foto René van Rossum)

Kruisbek – Red Crossbill (Foto René van Rossum)

De bulk wordt gevormd door duizenden spreeuwen, koperwieken en vinken en met onder meer als krenten grote zilverreiger, lepelaar (15), wilde zwaan, blauwe kiekendief, smelleken (2), slechtvalk, velduil, strandleeuwerik, grote pieper (2), ijsgors en geelgors vliegen de ruim vier uur dat we op de telpost zijn om. Voor de volledig telling zie deze link.

Lepelaar - Spoonbill

Lepelaar – Spoonbill

Grote Pieper – Richard’s Pipit (Foto René van Rossum)

Grote Pieper – Richard’s Pipit (Foto René van Rossum)

De eerder genoemde strandleeuwerik valt in op het veld bij de manege. Toch wel weer een tijdje geleden dat ik Katwijk een “strandleeuw” zo leuk aan de grond heb gezien. Gaaf!

Strandleeuwerik – Horned Lark

Strandleeuwerik – Horned Lark

Strandleeuwerik – Horned Lark

Strandleeuwerik – Horned Lark

Om twaalf uur hou ik het voor gezien: Margreet is vandaag jarig en ik wil uiteraard een beetje op tijd thuis zijn! Ik rijd in Oegstgeest als er een Dutch Bird Alert binnenkomt: bij de Waverhoek is mogelijk een Daurische klauwier gezien. Nou, heb ik al een paar van deze zeldzame klauwieren in de kijker gehad, dus echt noodzaak om direct het stuur om te gooien is er niet, maar ja, bij een melding van een “Izabelklauwier“ met als informatie “Mogelijk deze soort, onbevestigde waarneming van derden” wordt er bij mij altijd direct iets getriggerd. Wellicht gaat het om een sterk gelijke soort, de Turkestaanse klauwier, een soort die nog altijd ontbreekt op mijn lijstje. Of nog heftiger, misschien is het wel een bruine klauwier, een nieuwe soort voor Nederland!! Een telefoontje met Margreet leert me dat ik nog wel een paar uur weg kan blijven en zo sta ik even na enen samen met Tijmen Doornik, Enno Ebels, Herman Bouman, Kees Janmaat, Anton Duijnhouwer en enkele anderen naar een spannende klauwier te kijken.

Daurische klauwier – Daurian Shrike

Daurische klauwier – Daurian Shrike

Het totaalplaatje: vrij egaal gekleurde (crème tot lichtgrijs) klauwier met weinig contrast in het verenkleed met alleen wat bruin in de bandering op de flanken, lichtbruin masker, nauwelijks een witte wenkbrauwstreep; wel donkere oogstreep achter het oog, borst licht geschubd, keel en buik in dezelfde kleur, mantel lichtgrijs tot lichtbruin, roodoranje bovenstaart met rui in de middelste staartveren. So far so good, dit moet een Daurische klauwier zijn. Echter op bepaalde momenten lijkt de vogel een bruine kopkap te hebben, zou het wellicht toch om een Turkestaanse klauwier kunnen gaan?

Daurische klauwier – Daurian Shrike

Daurische klauwier – Daurian Shrike

Omdat ik i.v.m. de verjaardag van Margreet geen tijd meer heb om met andere vogelaars in discussie te gaan en ik geen goede literatuur bij de hand heb, zet ik de determinatie in eerste instantie op onzeker.

Twitchers bij  de Daurische klauwier – Daurian Shrike

Twitchers bij de Daurische klauwier – Daurian Shrike

Na het verjaardagsfeest duik ik nog maar eens in de boeken en wordt me mede door het artikel dat Bas van der Burg me heeft toegestuurd duidelijk, dat het toch echt om een Daurische klauwier gaat. Geen teleurstelling hoor, want leerzaam en die Turkestaanse of bruine klauwier komen vast nog wel een keer. 🙂

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Topdag op De Puinhoop en een Daurische klauwier

  1. Pingback: Daurische klauwier, zwarte zeekoet, kuifaalscholver maar velduil als soort-van-de-dag. | VogelPunt

Plaats een reactie