WITKRUINTAPUIT!!!!!

Maandag 6 oktober 2014

Met de benen omhoog lig ik na een dag hard werken met een kopje vers gezette koffie heel relaxed de dag door te nemen met Margreet. Mijn telefoon heeft wat kuren, maar tegen vijven begint het apparaat opeens als een malle te trillen. Toch maar even kijken en slaat de schrik me om het hart. Nils van Duivendijk meldt een WITKRUINTAPUIT!! Dat is een nieuwe soort voor Nederland en nu eens niet op een ver Waddeneiland of op een in namiddag altijd slecht te bereiken Maasvlakte, maar gewoon hemelsbreed vijf kilometer van mijn huis: in de wijk Poelgeest in Oegstgeest. De wijk waar ik een half uur geleden op weg van school naar huis nog gewoon door heen ben gefietst! Bizar!
Een paar minuten later zit in de auto. Het is, zoals altijd rond deze tijd, druk op de Willem de Zwijgerlaan en op de Laan van Oud-Poelgeest en met mijn torenhoge adrenaline-spiegel voelt dat niet echt fijn. Eigenlijk had ik beter met de fiets kunnen gaan, bedenk ik me te laat. Maar goed, als ik mijn auto heb geparkeerd op de Jac. P. Thijsselaan – what’s in a name – zie ik aan de houding van Anton Duijnhouwer, Frank van Duivenvoorde en Arnold Meijer dat de vogel nog niet is teruggevonden. We staan net een minuutje met elkaar te praten en plan de campagne te maken als Nick van der Ham zijn auto parkeert en op ons af komt lopen. Tijd voor een gesprekje is er niet, want een eindje verderop begint opeens een aantal vogelaars hard te rennen. Dat kan maar één ding betekenen, dus zetten wij vieren er direct de sokken in.
Een minuutje later zien we op aanwijzen van een aantal juichende vogelaars de witkruintapuit op een daklijst van een appartementengebouw zitten. Het blijft aan niet vogelaars niet uit te leggen wat er op zo’n moment door je heen gaat. Een enorm geluksgevoel! Heerlijk!

Witkruintapuit – White-crowned Wheatear

Witkruintapuit – White-crowned Wheatear

De vogel foerageert heel actief tussen de verschillende appartementsgebouwen, verdwijnt af en toe op een dak, maar wordt telkens weer ergens teruggevonden. Dit tot grote vreugde van de telkens arriverende vogelaars en tot grote verbazing en hilariteit van de bewoners van dit anders zo rustige, in mijn ogen zelfs wat saaie, woonwijkje.

De eerste gelukkigen bij de twitch naar de witkruintapuit

De eerste gelukkigen bij de twitch naar de witkruintapuit

De eerste gelukkigen bij de twitch naar de witkruintapuit

De eerste gelukkigen bij de twitch naar de witkruintapuit

Witkruintapuit – White-crowned Wheatear

Witkruintapuit – White-crowned Wheatear

Het is natuurlijk voor niet-vogelaars ook verwonderlijk en hilarisch om volwassen mannen en vrouwen beladen met verrekijkers, telescopen en camera’s opgetogen en gestrest door de straten van een woonwijk te zien hollen, ze enthousiast te horen juichen en te zien hoe ze elkaar breed grijnzend, op de schouders kloppend, feliciteren.

Twitchers bij de witkruintapuit

Twitchers bij de witkruintapuit

In het uur dat ik nog in het buurtje rondhang geniet ik net zo veel van de witkruintapuit zelf als van de ontmoetingen met tal van vogelvrienden en –kennissen en van de hele sfeer rondom zo’n mega-twitch. Het is beregezellig en bereleuk!

Twitchers bij de witkruintapuit

Twitchers bij de witkruintapuit

Twitchers bij de witkruintapuit

Twitchers bij de witkruintapuit

Tegen de tijd dat ik vertrek zijn er al enkele honderden vogelaars geweest, maar melden zich ook de eerste critici. De vogel heeft toch wel een behoorlijk gehavend verenkleed….. Tsja, dat heb je in een land waar zo goed als elke vogel als kooivogel wordt gehouden, maar ik laat mijn plezier niet door dit soort geluiden verpesten.

Witkruintapuit – White-crowned Wheatear (Foto René van Rossum)

Witkruintapuit – White-crowned Wheatear (Foto René van Rossum)

Het slechte verenkleed kan prima te wijten zijn aan allerlei andere oorzaken, zoals voedselgebrek, slechte foerageerplekken, een heftige reis als gevolg van de zuidelijke straalstroom van de afgelopen periode, die hem helemaal in de verkeerde (noordelijke) richting heeft gevoerd (en tja, hoe zijn wij eruit naar een ritje in een roller coaster van Nederland naar Marokko? 😉 ).  Bovendien heeft de vogel, zoals op de foto’s van René van Rossum te zien is, een puntgave staart en vertoont de vogel heel natuurlijk gedrag door heel actief op insecten te jagen. De wijze heren van de CDNA moeten zich er maar over buigen, vooralsnog geloof ik erin en heb ik op een gewone doordeweekse dag een fantastische twitch beleefd!

Filmpje via deze link.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op WITKRUINTAPUIT!!!!!

  1. Pingback: White-crowned wheatear shows up between Dutch houses | Dear Kitty. Some blog

  2. Ghita zegt:

    Ik hoop dat ie er morgen nog zit, dan ga ik ook even kijken. Dat wijkje bij de poelgeest polders is toch een verrassend vogelgebiedje (ik herinner mij nog de pestvogels van 2 jaar geleden die er een poosje zaten). Van mij mogen er meer leuke vogels daarheen komen, hoef ik ook niet zo ver voor te fietsen :-). Leuk vogeltje, en mooi verslag, wat een mensen komen er dan op af zeg.
    groetjes Ghita

    • luukpunt zegt:

      Hoi Ghita,

      Bedankt voor je leuke reactie en excuses voor de wat late reactie: ik heb drie dagen op Texel gezeten. Ik hoop van harte dat je de vogel hebt gezien!!

      Hartelijke groet,

      Luuk

Plaats een reactie