Leidse boomvalken op kunstnest

Zaterdag 2 juli 2016

Op mijn (bijna) dagelijkse forensenfietstochtje tussen Leiderdorp en Rijnsburg sta ik sinds begin juni altijd even stil bij een (kunst)nest waar een paartje boomvalk is neergestreken. Meestal zie ik niet meer dan een over de rand van het nest stekende staart, soms hoor ik het sterk op de zang van draaihals gelijkende , scheldende “kjèw-kjèw-kjèw-kjèw” of zie ik het silhouet van een langs scherende vogel. Hoe tof is dat?!

Boomvalk – Eurasian Hobby

Boomvalk – Eurasian Hobby

De boomvalk heeft het namelijk moeilijk in Nederland. Zag je ze vroeger in bijvoorbeeld de duinen of de polder bijna moeiteloos; tegenwoordig moet je echt je best doen om ze te zien te krijgen. Ik ben dan ook maar wat blij dat dit paartje hier aan de rand van Leiden een plek om te broeden heeft gevonden. De eerste keer dat ik mijn verrekijker het nest bekeek, viel me op dat het met stevig ijzerdraad in de boom was bevestigd. Een kunstnest dus. Naar ik vermoed aangebracht als compensatie voor het verloren gaan van een boomvalknest dat zich bevond in één van de populieren bij het Universitair Sportcentrum en langs de Plesmanlaan, die moesten wijken voor werkzaamheden aan de N206.

Nadat ik vanmorgen Margreet naar haar werk heb gebracht, rijd ik naar de nestlocatie, waar ik rustig mijn telescoop op stel en zie dat één boomvalk op het nest zit.

Boomvalk – Eurasian Hobby

Boomvalk – Eurasian Hobby

Na ruim een half uur posten hoor ik hoe een ander exemplaar zich luid “kèkkerend” meldt. De vogel heeft een prooi in zijn klauwen, waarmee hij naar het nest vliegt. De boomvalk die zat te broeden komt omhoog, neemt de prooi over, vliegt ermee weg, strijkt een paar bomen verderop neer en eet de prooi daar rustig op (filmpje). Wat geweldig om dit zo te kunnen bekijken!

Hieronder wat video-stills, want filmen en fotograferen gaat lastig samen. 🙂

Boomvalk – Eurasian Hobby

Boomvalk – Eurasian Hobby

Boomvalk – Eurasian Hobby

Boomvalk – Eurasian Hobby

Boomvalk – Eurasian Hobby

Boomvalk – Eurasian Hobby

Ik hoop van harte dat dit broedgeval succesvol zal verlopen. Nog één weekje school en dus nog tien keer onderweg even stoppen om te zien of we al beschuit met muisjes kunnen eten. Wordt vervolgd.

Boomvalk - Eurasian Hobby

Boomvalk – Eurasian Hobby

Edit zondag 3 juli 2016

Reactie Dick de Vos:

De nestboom aan de Einsteinweg die in 2014 werd gebruikt door de boomvalken moest wijken voor asfalt. Daar hebben wij (Partij voor de Dieren Leiden) bezwaar tegen gemaakt. In 2015 werden 3 kunstnesten geplaatst, maar het leidde in 2015 niet tot een broedgeval. Nu dus wel!!”

Edit maandag 4 juli 2016

Reactie Garry Bakker:

"Boomvalknesten" Foto Garry Bakker

“Boomvalknesten” Foto Garry Bakker

Om een idee te geven hoe dat kunstnest in kwestie eruit ziet; handgevlochten vakwerk door Gré ter Woord, hier voordat ze de bomen in gingen (en met bordje speciaal voor degenen die dachten dat het kerstkransen betrof …). Super om te zien dat het als compensatiemaatregel werkt, de documentatie uit Nederland van dit soort broedgevallen in een aangeboden nest is namelijk zeer beperkt.

De oorspronkelijke nestboom zou worden gekapt, daarvoor is ontheffing (ex artikel 75 Ffwet) aangevraagd en in dat kader heeft een niet nader te noemen adviesbureau in samenwerking met lokale betrokkenen geopteerd voor kunstnesten.

Edit 13 juli 2016

Bericht op de website van de gemeente Leiden:

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Leidse boomvalken op kunstnest

  1. Gré ter Woord zegt:

    wat mooi dat mijn kunsthorsten werken, dit is een pluim op mijn werk
    bedankt voor het toesturen van deze link

    groeten

    Gré ter Woord

    • luukpunt zegt:

      Hartelijk dank voor je leuke reactie en vooral voor je voortreffelijke werk t.a.v. het maken van de kunsthorsten, Gré! Echt vakwerk!!

  2. Pingback: Leidse boomvalken op kunstnest (2) | VogelPunt

Plaats een reactie