Grote Trap tussen kerstbrunch en kerstdiner

Zaterdag 25 december 2010

Grote trap 101225 1 Grote trap

Ik zet na een gezellige kerstbrunch net het laatste bord in de vaatwasmachine als ik een bekend geluidje uit de la waar mijn telefoon ligt hoor. Ik ben direct gealarmeerd. “Zou de gisteren door Jan Jacobs ontdekte Grote Trap zijn teruggevonden?” vraag ik me opgewonden af. Het gaat inderdaad om een Grote Trap, maar als ik het atlasblok zie 49-44-23 besef ik direct dat dit ergens in West-Brabant of Zeeland moet zijn! Als ik verder scroll, zie ik dat de Dutch Bird Alert door Mark Hoekstein is verstuurd en dat hij de vogel op dit moment in de Hogerwaarderpolder ten noordoosten van Woensdrecht naar een heuse Grote Trap staat kijken. Binnen een minuut belt Frank van Duivenvoorde en twintig minuten later rijden we bij Leiderdorp de A4 op.

Al snel ontvangen we een alert van Robert Keizer met de mededeling dat de vogel in zuidwestelijke richting is opgevlogen. Een tegenvaller waar we ons echter niet door laten ontmoedigen. Ruim een half uur later horen we dat Sander Lilipaly de vogel in de omgeving van Oostdijk heeft zien vliegen en dat deze daar mogelijk is ingevallen.

Als we om 14.19 uur over het “Windgat” ten noordwesten van Oostdijk glibberen, ontvangen we een alert van Rob Gordijn. Hij heeft de Grote Trap langs de Kamperweg in beeld. Direct stel ik de TomTom in en zo’n tien minuten later zijn we ter plaatse waar ik aan de druk gebarende Michel Veldt en Brenda Veen zie dat ze de vogel in beeld hebben. Ze kijken echter niet naar een akker maar in de lucht. Ik spring met gevaar voor eigen leven (het is spekglad) direct uit de auto en zie de vogel nog net achter het dijklichaam van het spoor verdwijnen. Hebbes, maar niet echt een bevredigende waarneming, want ik zie het beest maar een fractie van een seconde. Frank is net te laat en met hem vele anderen die achter ons aanreden en nog druk waren met parkeren van de auto op het spekgladde polderweggetje. De vogel lijkt niet over het kanaal te zijn gevlogen en dus waarschijnlijk ergens ingevallen in de polder tussen het kanaal en Yerseke. Na wat overleg spreken af om ons wat te verspreiden en flink afstand te houden. Nadat ik de auto van Frank weer los heb geduwd vervolgen we samen met Phil Koken en Michel en Brenda onze zoektocht door de Yerseke Moer.

Even na drieën ontvangen we opnieuw een alert van Rob Gordijn: de vogel vliegt in oostelijke richting over Yerseke langs de Oosterschelde. Ok, dan gaan we de polders ten oosten van Yerseke maar afzoeken. Wat een spanning!

Dus glibberen we door over de polders ten noorden van Krabbendijke, Oostdijk, Krabbendijke en Rilland. Na een klein uur begint ons de moed wel een beetje in de schoenen te zakken.

Grote trap 101225 6

Tegen vier uur staan Frank, Phil en ik wat besluiteloos ten noorden van Rilland met elkaar te overleggen over wat we moeten doen. Het licht neemt al hard af en daarmee ook onze kansen om de vogel alsnog te zien te krijgen. We besluiten om in ieder geval tot het laatste licht door te zoeken. Dralend bij de auto (hoe moeten we hier keren) worden we opgeschrikt door een piep. Sjoerd Radstaak, Jaap Denee en David Uit de Weerd hebben de Grote Trap op de velden even ten zuiden van Rilland teruggevonden. De adrenaline knalt weer door ons heen! Snel stel ik de coördinaten in op de TomTom en even later sluiten we aan bij de rij auto’s langs de Valckenisseweg en kijken we in het laatste licht naar een rustig foeragerende Grote Trap! Fantastisch!!!

Grote trap 101225 5 Grote Trap

Van alle kanten komen vogelaars aan. Er vormt zich tot verbazing van de inwoners van Rilland een ware file op de anders zo rustige Valckenisseweg.

Grote trap 101225 4a

De vogel trekt zich van alle commotie niets aan en foerageert rustig in de sneeuw en dat terwijl vogelaars elkaar toezwaaien, duimen omhoog steken, feliciteren, op de schouders kloppen, de handen schudden en al die andere dingen doen die bij zo’n geweldige twitch horen. Super!

Ik maak twee provisorische filmpjes. Deze zijn te vinden op YouTube: link 1link 2.

Grote trap 101225 2

Ruim twintig minuten laat de vogel zich geweldig bekijken en vliegt dan tegen half vijf zonder enige aanleiding opeens op. Wat een schitterend gezicht!!

Grote trap 101225 Garry BakkerGrote Trap (Foto Garry Bakker)

De vogel verdwijnt over het dorp in noordoostelijke richting en laat ons in be- en verwondering achter. Wat een mega-soort!

Op weg naar huis raken Frank en ik niet uitgesproken over de belevenissen van vandaag. Een Grote Trap, wie had dat na al die jaren nog gedacht!

Thuisgekomen blijkt mijn jongste zoon Henk Jan al druk bezig te zijn met de mise en place. Ik doe een schort voor en schiet hem te hulp. Een uur later zitten we gezellig met z’n vieren aan tafel. Met de nog steeds stromende adrenaline door de aderen vertel ik wat voor een spannend avontuur ik tussen kerstbrunch en kerstdiner heb beleefd.

NB. Informatie over de mogelijke herkomst van de vogel is te vinden via deze link.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Grote Trap tussen kerstbrunch en kerstdiner

  1. wat een mooi verhaal, en jullie beleven wel spannende avonturen met dit glibber weer.
    Gefeliciteerd dat je deze mooie vogel weer op je lijstje kunt zetten..
    Groetjes Von

  2. Pingback: “Nieuwjaarsreceptie in de Delta” | VogelPunt

Plaats een reactie