Flamingo’s op de Starrevaart!

Zaterdag 14 maart 2015

Als ik vanmiddag verneem dat er mogelijk vier flamingo’s op de Starrevaart zijn gezien, grijp ik snel mijn vogelspullen en rijd ik samen met Margreet naar de plek waar ik vroeger zo goed als wekelijks vogelde. Ik realiseer me direct dat de kans groot is dat het om de vogels gaat die op 17 februari opdoken bij Zevenhuizen (ZH) en die sindsdien al een kleine twee maanden verblijven in Polder IJdoorn en omgeving. Vanmorgen meldde Hans Brinks hier nog maar één vogel. Ik vroeg me direct al af waar de andere vier exemplaren zouden kunnen zijn gebleven. Ze waren immers nogal honkvast!
Hetzelfde groepje is eerder ook al in Zwitserland en Beieren (Zuid-Duitsland) gezien en is ongeringd. Mede hierdoor kan met zekerheid worden gesteld dat ze niet uit de kolonie in het Zwillbrocker Venn afkomstig zijn. Bovendien zijn hier in 2013 geen vogels uit het ei  gekropen en kunnen deze vijf vogels gezien hun leeftijd ook niet uit Zwillbrock afkomstig zijn. Er is dus een reële kans dat we hier te maken hebben met echt wilde vogels!!
Rijdend over de Kniplaan zie ik tegen half vier vanuit de auto al dat het gerucht op waarheid berust: er staan vier Europese flamingo’s te slapen op het noordelijke deel van de plas. Tsjonge, wat gaaf!

Europese flamingo - Greater Flamingo

Europese flamingo – Greater Flamingo

Nadat ik een Dutch Bird Alert heb verstuurd maak ik wat plaatjes en geniet ik samen met Margreet van deze tropisch aandoende vogels in een koude Nederlandse polder. Wel sterk dat op dezelfde plek ook al twee winters een groepje van vier zwarte ibissen rondhangt!

Twitchers genieten vanaf de Kniplaan van de Europese flamingo’s

Twitchers genieten vanaf de Kniplaan van de Europese flamingo’s

Na een minuut of twintig worden de flamingo’s wat actiever.

Flamingo

Europese flamingo – Greater Flamingo

De vogels beginnen te foerageren en lopen wat verder weg in de richting de slikplaat.

Flamingo – Greater flamingo

Flamingo – Greater flamingo

Na minuut of vijf worden de steltzwanen, zoals onze zuiderburen ze ook wel noemen,  plotseling onrustig. Zouden ze willen vertrekken? Ze vliegen inderdaad op, maken een rondje boven de plas, maar landen vervolgens weer. Wat een gaaf gezicht!

Flamingo – Greater flamingo

Flamingo – Greater flamingo

Flamingo – Greater flamingo

Flamingo – Greater flamingo

Flamingo – Greater flamingo

Flamingo – Greater flamingo

Hierna gaan de flamingo’s weer rustig door met foerageren (zie deze link voor een simpel filmpje) en gaan Margreet en ik heel tevreden met deze fraaie waarneming en een nieuwe soort op Starrevaart-lijst (191) naar huis.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie