Nobo eindelijk van de schaamsoortenlijst

Donderdag 29 oktober 2015

Dat er vanmiddag onverwacht twee stagebezoeken niet doorgaan, komt mij vandaag bijzonder goed uit: dit geeft mij namelijk de kans om af te rekenen met één van mijn – zoals dat in vogelaarsjargon heet – schaamsoorten: de Noordse boszanger. Ik heb enkele jaren gedacht dat ik (en met mij velen) deze knoeperharde soort d.d. 26 september 2009 op Texel in de kijker had gehad, maar uiteindelijk bleek de determinatie niet sluitend en verdween de vogel als een “phyllo-spec” in de boeken (zie deze link). Deze megazeldzaamheid dook de afgelopen jaren nog wel eens op, maar voor mij op onmogelijke momenten en onmogelijke plekken. Uiteindelijk besloot ik dat ik er zelf maar een keer één moest ontdekken en zo liet ik de twitchbare Nobo, die eind september enkele dagen op Vlieland zat, schieten.
Maar als de afgelopen dinsdag in Franeker een in eerste instantie door Marnix Oudega als Raddes’ boszanger gemelde vogel, gistermorgen als Noordse boszanger wordt ontmaskerd, begint het toch enorm te jeuken. Ik heb er echter een hard hoofd in dat de vogel met een aantal heldere nachten voor de boeg er aanstaande zaterdag nog zal zitten. Toch maak ik woensdagavond al een afspraak met Bertus de Lange: als de vogel er vrijdag nog zit, twitchen we deze zaterdagmorgen.
Maar ja, nu ben ik volkomen onverwacht in de gelegenheid om vanmiddag al te gaan. Tsja, en wat doe je dan?! Na een leuk stagebezoek en gesprek met een van mijn leerlingen en zijn begeleider rijd ik naar huis, pak mijn vogelspullen en spoed me naar Franeker.
Rijdend over de A5 zie ik in de verte vlak langs de weg een roofvogel hangen, die me door zijn lange vleugels en houding even doet denken aan een bruine kiekendief, maar die zich als snel ontpopt als een prachtige ruigpootbuizerd! Ik passeer de vogel op enkele tientallen meters! Wat een leuk mazzeltje!
Bij aankomst in Franeker hoor ik van Johan van der Louw en Wouter Puyk dat de Noordse boszanger een minuut of tien geleden voor het laatst in beeld is geweest. Dat klinkt goed! Maar het duurt toch ruim een half uur, voordat we de vogel horen roepen en uiteindelijk fraai in beeld krijgen. Man, wat ongelooflijk gaaf!

Noordse boszanger – Arctic Warbler

Noordse boszanger – Arctic Warbler

De Nobo is een echte stiekemerd, maar we vinden de vogel wel steeds terug en krijgen hem echt prachtig en af en toe zelfs even helemaal vrij te zien. Terwijl ik wat plaatjes probeer te maken (niet echt gelukt, maar goed.. ), leen ik mijn verrekijker aan Wil Leurs, die zijn eigen kijker is vergeten. Voor goede foto’s zie deze link.

Noordse boszanger – Arctic Warbler

Noordse boszanger – Arctic Warbler

Alwin van Lubeck sluit zich bij ons aan en weet een geluidsopname te maken.

Twitchers bij de Noordse boszanger

Twitchers bij de Noordse boszanger

Omdat er vanavond ook nog wat zaken op het programma staan, kan ik niet te lang blijven, dus vertrek ik even na vieren helemaal opgetogen over deze waarneming van deze prachtige, nieuwe soort naar huis! De schaamlijstensoort is weer een beetje korter geworden. 🙂

Mits aanvaard betreft dit de drieëntwintigste Noordse boszanger voor Nederland.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie